Camino-Inge.reismee.nl

Weer een keer boven t middeleeuwse perkament

Van de week vroeg Valentin, de nieuwe sacerdote (priester) ons of we een rondleiding door de Bibliotheek wilden hebben, en Ik haastte me daar ja tegen te zeggen. Een paar jaar geleden deden we dat al met de oude Don Jesus, en ik weet dus hoe indrukwekkend dat is. Dus, na het poetsen en bedden doen en de koffie bij Sabine, gingen we met z'n zevenen naar t Colegiata. Na een kort bezoek aan t Museum gingen we door een krakend donker trappenhuis naar de Bibliotheek, waar Valentin t alarm uitzette, en wij in die wondere wereld binnentraden. Overal eeuwenoude boeken, houten kaften, perkamenten bladen, prachtige zegels, en eindeloze opbergsystemen. Mag je in Nederland niet eens boven zo'n boek ademen, en moet je t met handschoentjes bekijken, hier mochten we er aankomen, en alles fotograferen. Thea moest zelfs een zwaar boek uit de kast tillen, deel van de show. Iedereen stond zich te verbazen en te genieten. Je wordt er stil van, zoveel geschiedenis. In één boek stonden de uitgaven van een Hospitalero uit 1830, een lijstje vergelijkbaar met de optellingen die wij in de wasserij maken.. Na afloop dronken we nog een glaasje Pacharan in de zitkamer van de sacerdotes. Wat een ochtend weer, zie het als een "beloning" voor ons werk.

piet van vonderen

Nou dat is weer een geweldige ontmoeting met het verleden uit het rijke Roomse leven!!!!! Ik kan me voorstellen dat je daar van onder indruk raakt en mag je gerust als beloning zien voor al het werk wat jullie kin het verleden en heden gedaan hebben! Heel veel sterkte!
Lieve groet voor jullie allemaal

Floske

Nou...als je hier een keertje mee naar Thysiana gaat...ook geen handschoentjes!! Maar jullie Biblioteca is natuurlijk nog veel ouder en geheimzinniger. Doet toch denken aan de Naam van de Roos... Het klinkt alsof de nieuwe sacerdote ( geen prior dus?) ook wel een plezierig persoon is???

Annemartien

Wat een ervaring. Jij met je neus op prachtige antieke boeken, wij met onze neus op de schitterende schilderijen van Emile Nolde in het hoge N. Van Duitsland.

Chrisje

Geweldig weer zoals je uit het daagse herbergleven de bijzondere momenten weet te vinden en ons daarvan deelgenoot maakt. Kijk alweer uit naar je volgende verhaal.