Camino-Inge.reismee.nl

Bovenop de kathedraal, een sensatie!

Vandaag is de eerste grijze dag. Het was dus een perfecte timing gisteravond. Ik had een kaartje gekocht om de kathedraal òp te gaan. Via smalle, kronkelende traptreden cirkelden we naar de eerste verdieping , een soort gallerij, die helemaal rondloopt, waar vroeger de pelgrims sliepen. Nu staan de Gigantes er opgeslagen, enorme poppen die tijdens feesten gebruikt worden. Omdat de pelgrims vroeger niet al te fris roken ( en waren ) , werd t beroemde wierookvat, de botafumeiro, waar nu zoveel toeristen op af komen, uitgevonden. Daarna ging de groep t dak op, de eerste stap benam je de adem van schoonheid. Santiago, de torens, de rode daken, de groene heuvels in de verte, overgoten door de avondzon. Wat je alleen daarboven ziet is de verscheidenheid in schoorstenen. Een grote, bewerkte schoorsteen staat voor rijkdom. En een kruis, hoog op het dak, waar pelgrims hun kleren achterlieten, om verbrand te worden. Terug op de begane grond kijk je opeens heel anders omhoog!

susien

At klint als een echte hemelbestormer.... op het dak, wauw. Dat van die kleren verbranden had ik nog nooit gehoord, zo van: de oude mens afleggen(NT), ook wel iets, dat die kerk nooit is afgefikt, een wonder op zich. In elk geval weer een bijzondere ervaring rijker, wat een verblijf zo!