Camino-Inge.reismee.nl

Zondagochtend

Vanochtend om 8.15 uur zat ik even aan tafel bij èèn van de laatste pelgrims (om 8 uur moet iedereen weg zijn) een theoloog uit Noorwegen. Hij zat te genieten van spaanse kaas en worst, en straalde van tevredenheid. Een duidelijk erudiet man, die even later vertelde dat hij de Camino liep tègen de zin in van zijn dokter en z'n vrouw , omdat hij een paar jaar daarvoor een hersenbloeding had gehad. Gisteravond kwam ik hem in de bar tegen en hielp hem bij z'n bestelling, hij wilde iets Vermouth-achtigs on the rocks. Dus raadde ik hem aan een Pacharan te proberen. Hij kreeg een klein glaasje van de barman. Vanochtend moest ik dus opschrijven hoe je een Pacharan con hielo bestelt. We raakten in een leuk gesprek, mensen vertellen je heel wat op de Camino. Hij had wel moeite met de onwil van spanjaarden om een andere taal te spreken. Vaak probeerde hij t eerst in t engels, daarna in t duits en zei: nu heb ik gewoon besloten om noors te spreken en soms werkt dat nog beter. Het is natuurlijk waar, het is hùn land, en je moet je best doen. Maar in Noorwegen krijgen we steeds meer werkeloze spanjaarden, die alleen maar hun eigen taal blijven spreken... Mijn mede-hospitalera, die dit werk toch ook vanuit een zeker idealisme moet doen, bemoeit zich bijna alleen maar met spanjaarden, en gebruikt bij t inschrijven slechts haar eigen taal, geen woordje engels....

Reacties

Reacties

Gerard

Wat fijn voor die pelgrims dat jij, een talenwonder, al die mensen te woord kan staan. Wat gezellig om 's avonds in de bar iets te gebruiken en ook nog de pelgrims de weg te kunnen wijzen naar een voor hen onbekend drankje. Zo'n kleine herberg heeft toch wel iets! Je hebt er meer contacten met de pelgrims, een heel verschil met Roncesvalles! Maar daar maken we het gezellig met elkaar!
Beso,
Gerard

susien

daar zou ik niet zo aan denken, maar natuurlijk brengt iedereen ook zijn ideen over Spanje mee... Wel een verschil natuurlijk tussen seizoensarbeiders of anderszins niet hoogopgeleiden en een theoloog. maar ja, die moet van Babel weten! En alles komt bij jou langs, wt speciaal toch. Maak je veel fotoé, een Caminovoordracht ergens in de koude dagen bij de Juffertjes, lijkt me enig, het hoeven niet alleen rare planten te zijn!groeten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!