Camino-Inge.reismee.nl

Meestal komt t goed

Soms komen we hier voor rare dingen te staan, zoals eergisterenavond: in onze bagageopslag, stonden nog 2 rugzakken, gebracht uit St.Jean Pied de Port, met Koreaanse namen er op. Niet opgehaald, en er meldde zich een bezorgde Koreaan, hij had ze gesproken, een berichtje gekregen dat ze bijna bij de top waren, en daarna niets meer gehoord. Wat doe je daarmee als ze er ‘s avonds om half tien nog niet zijn? We belden het bagagebedrijf, en daarna Marisol, want de afspraak is dit jaar dat we haar eerst bellen, en niet meteen 112. Kom eraan zei ze, en 20 minuten later stond ze hier met haar nieuwe auto, een enorme bak van een Mitsubishi , en kon ons tevreden melden dat beide dames natgeregend bij la Posada waren beland en daar maar waren gaan slapen. Opgelucht gingen wij naar bed. De volgende ochtend kwamen ze hier hun rugzakken ophalen. Die zelfde ochtend tijdens de vroege dienst van Gerard en mij, kwam een Argentijn melden dat hij zijn paspoort kwijt was.. Tja, vervelend. Kijk nog eens goed je rugzak na. Dat deed hij 2 keer. Niets gevonden. Bed, matras nagekeken. Niets. Ga dan maar naar de Policia in Burguete, doe aangifte en vraag een papier, want in elke herberg moet je een paspoort of ID laten zien tegenwoordig, was ons advies. En neemt contact op met je ambassade, want na Santiago moet je toch weer terug kunnen vliegen naar Argentinië. Zijn vrouw zei nog verontschuldigend : ik ben notaris, maar we hebben er niet aan gedacht om een copie in onze telefoon te zetten. Eigenlijk waren ze er verbazingwekkend rustig onder.. We zwaaiden ze uit en gingen ontbijten. Bij t schoonmaken trokken we de hele matras van zijn bed eraf, bekeken alle randjes: en vonden niets. 2 Uur later kwam er een App-je, dat ze het paspoort toch gevonden hadden, onderin de rugzak van zijn vrouw. Problem solving, that is our job, hulp aan dodelijk vermoeide mensen die die eerste, zware etappe volbracht hebben, en soms even de draad kwijt zijn. Vannacht is er weer flink wat sneeuw gevallen op de Route Napoleon, kijken wat er zich straks weer allemaal gaat voordoen.

Piet van Vonderen

Al weer de laatste werkdag.morgen weer naar huis! Goede reis Inge en Gerard!