Camino-Inge.reismee.nl

Weer In de Txirimiri

Grappig, in t laatste verhaal van 2015 in Roncesvalles eindig ik met poncho's en Txirimiri, en dit jaar begin ik ermee. Deze hele dag bestond eruit. Echt de Pirineos, die enorme pakken van laaghangende bewolking en mist, en die hele fijne regen.Toen ik gisteren uit Pamplona naar boven reed was t zonnig en warm, in Burguete dronk ik nog een kopje koffie op een terrasje, en 5km verder, in Roncesvalles, zat t helemaal dicht. Thuiskomen in Roncesvalles, alhoewel er veel veranderd is, en er veel mensen waar ik jaren mee werkte verdwenen zijn, Juan Carlos, de Prior, waar we altijd Pacharan mee dronken, is nu Bisschop, Patxi die alles hier organiseerde is overleden, en Pilar is uit t restaurant La Posada weggetrokken. Veranderingen dus. Wat ook erg veranderd is, merkten Gerard en ik toen we vanochtend om 6 uur onze eerste dienst draaiden.Meestal doen we het licht aan, neem ik een kopje thee voor ons mee naar beneden, en staan we rustig iedereen die bepakt en bezakt vertrekt, een "buen Camino" te wensen. Maar er is opeens een enorme toename van de pelgrims die helemaal niet meer hun rugzak zelf willen dragen. Nee, geld in een envelopje, en de rugzak wordt verstuurd naar de volgende herberg. Vanmiddag was er zelfs een Koreaan, die zijn rugzak vanuit de vorige herberg, hoog in de Pirineos, naar ons had laten versturen ...en... hier aangekomen bedacht dat hij zijn poncho en andere schoenen zo miste. Of ik maar even een taxi kon regelen, zodat hij op en neer kon gaan om zijn spullen te halen. Hij kon echt niet tot morgen wachten. De pelgrim anno 2016. Natuurlijk verandert de Camino steeds. Ook ik gebruik mijn IPad, creditcard en digitale camera, zonnebrand met factor, Acquarius met toegevoegde vitaminen en mineralen.. Ook ik ben een hele andere pelgrim dan de middeleeuwse, die op stap ging voor t geloof, boetedoening, of, voor gratis brood en wijn.....

Reacties

Reacties

susien

Wat een mooie observatie van het veranderend tijdsgewricht!Ik moet er eens goed over nadenken, of het gemak van moderne middelen, zoals je bagage versturen het hele pelgrimsidee verstoort of eigenlijk niet. Een poncho per taxi is wel echt bizar, maar zou die jongen onder het lopen niet nadenken? Hij is wel heel verr af van zijn eigen culturele omgeving, in zoverre dwingt het tot refleciet lijkt me. Wim vindt wel data een pelgrim hoort af te zien, fysiek, dusdaarr hoort een rugzak bij. Ik vind geestelijke afstand ook moeilijk, dus wie weet. Ben benieuwd of je erover in gesprek kunt komen, wat voor de moderne pelgrim de essentie is, of dat het gewoon toerisme aan het worden is.

susien

Sorry voor de fouten, in haast op de tablet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!